Wat brengt de toekomst?

Hoe volg jij het nieuws? De krant, tv, radio of sociale media? Of beter nog, is de manier waarop je het nieuws volgt veranderd gedurende het afgelopen jaar? Want als we een ding geleerd hebben uit deze blog is het dat de media van tegenwoordig voortdurend veranderen.

Op digitaal dieet gaan is geen optie. De trein bolt en je springt er op of je bent niet mee – Kris Sierens, managing partner BeforeTheHype

european_journalism_study_pic

Afgelopen week kregen we een gastles van Frank De Graeve, een ex-journalist. Hij kwam ons nog eens in een beknopte versie uitleggen wat de nieuwe media inhoudt en wat de trends zijn voor 2015. En natuurlijk hoorde daar cijfers bij. Zo werd nog maar eens duidelijk dat Twitter steeds populairder wordt onder de journalisten. Uit een enquête van 2012 rond het gebruik van sociale media bij Belgische journalisten blijkt dat Twitter een enorme sprong heeft gemaakt. In 2010 maakte slechts 18% professioneel gebruik van dit sociaal netwerk, twee jaar later in 2012 was dat al 51%. Wat nog meer bekeken en gebruikt wordt is dat andere sociale netwerk, Facebook, dat in 2012 maar liefst door 64% van de journalisten werd gehanteerd, eveneens een stijging van 38% op twee jaar tijd. Niet alle websites worden daarom steeds populairder. Wikipedia zakte van 86.5% naar 67 procent en Youtube ging er 19% op achteruit (nog 58% in 2012 ten opzichte van 77% in 2010).

Kunnen social media de journalistiek verbeteren? Bijna de helft van de journalisten zegt van niet (46%) en slechts 2% denkt wel dat ze gebruikt kunnen worden als bronnen. Een kleine 18% vindt dat sociale media ook wel goed is om nieuwe feiten aan de man te brengen. Dit vind ik toch wel heel eigenaardig. Hoewel bijna elke journalist toegeeft dat ze social media gebruiken, zeggen een groot deel ervan toch dat deze nieuwe media niks verbetert aan de journalistiek. Waarom gebruiken ze het dan wel? Of durven ze gewoon niet toegeven dat ze erg veel tijd spenderen op sociale media?

Trends voor 2015

Volgens trendwatchers zal de gedrukte pers nooit volledig verdwijnen. Haar rol zal gewoon veranderen. Mensen die de krant kopen zullen dat niet meer doen om te weten te komen wat er allemaal gebeurd is. Dat weten ze namelijk al van de dag ervoor op internet en sociale media. Als mensen de krant kopen zal dat eerder zijn om meer diepgang te krijgen. Hoe is dat gebeurd? En waarom is het kunnen gebeuren? Krantenlezers die op zoek zijn naar meer kwaliteit zullen steeds de traditionele media blijven lezen.

We willen allemaal—dus niet enkel de digitale immigranten van 40 jaar en ouder—ook blijven genieten van het analoge leven – Herman Konings, trendwatcher

In de gastles van Frank De Graeve kregen we ook nog te horen welke trends deze ex-journalist voorspelt voor het volgende jaar. Een van de trends waar ik toch wel zeker even wil bij stilstaan is die van “Bye bye deadlines”. Volgens De Graeve zullen deadlines in de journalistiek stilaan verdwijnen. Dit proces is al volop op gang. We zijn ondertussen al gewend geraakt aan de constante stroom van informatie. Deadlines worden dus op een andere manier gebruikt. In plaats van dat de gebruikte technologie bepaalt wanneer een stuk wordt gepubliceerd, zal een stuk meteen worden gepubliceerd als het klaar is. De traditionele deadlines zullen dus verdwijnen, maar er moet worden gewerkt aan een doorlopende stroom van informatie.

Een andere trend volgens De Graeve is: “Check, Publish, Dubbel-check”. Door de snelheid van nieuwe media komt “sloppy journalism” steeds vaker voor. De druk om nieuws als eerste te brengen is erg groot. Hierdoor zijn er steeds meer foutjes en slordigheden terug te vinden in berichten. Journalistiek moet echter nog steeds correct blijven. Er bestaat geen excuus om elk gerucht te publiceren en na de publicatie pas te ontdekken dat het om foutieve informatie ging. Dit kan grote gevolgen hebben voor alle betrokken personen, ook voor de journalist. Een iets minder positieve trend dus.

De media ondergaan grote veranderingen. Als je gewoon al denkt aan de lancering van de iPad een vijftal jaar geleden. Ik weet nog dat ik toen mijn bedenkingen had over het nut ervan, “als iedereen toch al een smartphone had”. Ondertussen heeft bijna elke treinreiziger die me ’s morgens naar Brussel vergezelt een tablet, kunnen de allerkleinste kinderen er al mee spelen en hebben we thuis zelfs een tablet. Technologie blijft me verbazen en ik ben benieuwd tot wat ze nog allemaal in staat is.

Bronnen:

  • De Graeve, F. (2014). Journalistiek in 2015. [PowerPoint-presentatie]. Geraadpleegd via https://cygnus.cc.kuleuven.be
  • Quadrant Communications (2013). Frank De Graeve.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s