Info gezocht! En gevonden!

Elke dag lezen we nieuws in de krant en het internet of bekijken we het op televisie. Journalisten zijn een hele dag bezig met deze informatie te verzamelen, maar waar komt die informatie vandaan? Nieuwsgaring is een van de belangrijkste processen van de journalistiek. Journalisten besteden dan ook maar liefst 43% van hun werktijd aan onderzoek.

De Duitse journalisten Machill en Beiler voerde in 2009 een onderzoek uit waaruit bleek dat journalisten hun bronnen amper checken. Slechts 7,9% van de handelingen worden nagecheckt, wat overeenkomt met amper 11 minuutjes per dag. Vier jaar geleden testten de televisiemakers van Neveneffecten dit nog eens uit. Hierbij vielen enkele Vlaamse kranten ook door de mand. In het tv-programma Basta verzonnen de jongens twee verhalen die ze naar kranten en persbureaus opstuurden. Eén daarvan haalde bijna alle kranten en websites, het tweede werd ontmaskerd. Het filmpje kan je hier nog eens bekijken. De journalisten zeggen dat ze meestal steunen op gekende bronnen, maar dat er al eens een probleem kan opduiken door de tijdsdruk waar ze dagelijks mee te maken hebben.

Ze steunen dus meestal op gekende bronnen? Waar zoeken en vinden ze die dan? Wel, volgens datzelfde Duitse onderzoek besteden journalisten gemiddeld 1 uur en 53 minuten per dag aan opzoekingswerk zonder computer, 1 uur en 18 minuten per dag op de computer en 24 minuten aan nieuwsagentschappen. Na mijn stage bij Het Belang van Limburg vorige zomer kan ik bevestigen dat ik daar ook vooral moest telefoneren naar bronnen. Ook de andere tijdsbesteding kwam ongeveer overeen met de resultaten van het onderzoek.

Impact internet

Het internet wordt meer gezien als een soort archief waar snel gegevens gevonden kunnen worden, naslagwerken geraadpleegd kunnen worden en om andere media te volgen. Het blijft dus beperkt tot e-mailen, googelen en surfen naar andere bekende websites. Uit een Nederlands onderzoek (van Heeswijk, 2007) blijkt dat 99,4% (eigenlijk iedereen) van de ondervraagden vindt dat internet het journalistieke werk gemakkelijker maakt. Dit is zeer goed nieuws. Maar hier is die zo gevreesde “maar” weer. Met de komst van het internet is de druk op journalisten toegenomen en is volgens de helft van de ondervraagden de kwaliteit van de journalistiek erop achteruit gegaan. Uit een survey bij Belgische journalisten in 2013 blijkt dat ondertussen al 56% van de journalisten vinden dat de kwaliteit daalt, onder meer doordat het gebruik van kant-en-klaar aangeleverd nieuws steeds toeneemt.

Betrouwbaar of niet?

Op het internet vind je veel, heel veel. Van rapporten van nationale en internationale instellingen tot statistieken van de nationale bank, persberichten en de archieven van alle kranten in de wereld. Er staat natuurlijk ook een hele hoop waardeloze en foute informatie online. Heel wat bronnen zijn dan ook dubieus. Het is heel voornaam van erg sceptisch te zijn over elk citaat. Kijk maar naar de afbeelding hieronder die circuleert op sociale media.

auto-329931

Ook is het een goed idee van meerdere zoekmachines te gebruiken. Het populaire Google dekt slechts 20 à 30% van het zichtbare internet. Ook blijkt de overlap tussen verschillende zoekmachines niet zo groot te zijn dan ik dacht. De overlap tussen de 3 grootste zoekmachines is maximaal 15%. Het loont dus zeker de moeite om verschillende zoekmachines te raadplegen voor een goed en betrouwbaar artikel neer te schrijven.

Bronnen:

  • De Vuyst, S., Raeymaeckers, K., & De Keyser, J. (2013). Journalistiek 2.0? Uitdagingen en mogelijkheden voor journalisten in de crossmediale en multimediale omgeving. Nieuwsmonitor 16, Steunpunt Media.
  • Machill, M. & Beiler, M. (2009). The importance of the internet for journalistic research. A multi-method study of the research performed by journalists working for daily newspapers, radio, television and online. Journalism Studies, 10(2), 178-2003.
  • Van Heeswijk, E. (Red.) (2007). Journalistiek en Internet 2002-2007.Technofielen of digibeten? Apeldoorn, Antwerpen: Het Spinhuis.
  • http://www.een.be/programmas/basta/kom-eens-in-de-krant
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s